Privacy Policy
We vinden de bescherming van je privacy uiterst belangrijk. We willen je daarom zoveel mogelijk je wensen respecteren, informeren en controle geven over wat er met je persoonsgegevens gebeurt. Hieronder vind je informatie over welke gegevens wij verzamelen, waarom we dat doen, wat je privacy-rechten zijn en hoe je deze kan uitoefenen.
Doel
Het doel van deze Privacyverklaring (hierna “privacyverklaring” genoemd) is te verklaren hoe Willemot 1841 (hierna als "wij" of "ons” genoemd) als verwerkingsverantwoordelijke de verwerking van persoonsgegevens verzekert.
Deze privacyverklaring kan worden geraadpleegd op onze website www.ondernemersverzekering.be.
Deze privacyverklaring is geschreven overeenkomstig de wet van 8 December 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (hierna de "Wet inzake de bescherming van de privacy” genoemd) en Verordening (EG) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens alsmede de regels betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna “GDPR” genoemd).
Wij besteden bijzondere aandacht aan de bescherming van de betrokkenen en stemmen daarom in om alle redelijke voorzorgsmaatregelen te nemen die noodzakelijk zijn ter bescherming van hun persoonsgegevens tegen verlies, diefstal, openbaarmaking of ongeoorloofd gebruik.
Als u wenst te reageren op één van de hierna beschreven praktijken, kunt u steeds met ons contact opnemen.
Op basis van welke rechtsgronden verwerken wij persoonsgegevens?
De rechtsgrondslag voor de verwerking van uw persoonsgegevens is afhankelijk van de verwerking en de belanghebbenden die betrokken zijn bij deze verwerking. De persoonsgegevens van onze eindgebruikers (polishouder/verzekerde) en van onze
zakenpartners (juridische entiteit) worden niet op dezelfde manier verwerkt.
Wij verwerken uw persoonsgegevens voor diverse doeleinden. Bij elke verwerking worden enkel de gegevens verwerkt die pertinent zijn voor het bereiken van het beoogde doeleinde.
Als algemene regel en bij wijze van voorbeeld gebruiken wij uw persoonsgegevens:
Verder verwerken we uw gegevens onder andere voor de volgende doeleinden:
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Als uw verzekeringsmakelaar willen wij u de dekking aanbieden die het best aan uw specifieke behoeften voldoet. Als verzekerde wilt u er zeker van zijn dat u goed bent verzekerd. Hiervoor moeten wij persoonsgegevens verzamelen om u te kunnen
identificeren en u de beste diensten en verzekeringsdekking te kunnen aanbieden betreffende uw specifiek (risico)profiel.
Hiervoor verzamelen wij de volgende persoonsgegevens:
Merk op dat de aard van de persoonsgegevens die wij van u vragen afhankelijk is van het verzekeringsproduct waarvoor u intekent.
Als makelaar moeten we soms persoonsgegevens van derden verwerken (bijvoorbeeld in geval van claims, gegevens ter identificatie van getuigen, sollicitanten,..). In deze concrete gevallen doen wij ons best de verwerking van deze persoonsgegevens van derden strikt te beperken tot het nakomen van onze verplichtingen.
Verder is het mogelijk dat wij ook niet-persoonsgebonden gegevens verzamelen (deze gegevens worden als niet-persoonsgebonden beschouwd omdat ze niet kunnen leiden tot uw rechtstreekse of onrechtstreekse identificatie. Deze gegevens mogen dan ook gebruikt worden voor eender welke doeleinden.
Voor welke doeleinden worden mijn persoonsgegevens gebruikt?
Zoals hierboven uitgelegd, moeten we informatie over u verzamelen om u de beste dienstverlening te verschaffen met betrekking tot uw verzekeringsdekking. Wij verzamelen uw persoonsgegevens ook om te voldoen aan onze contractuele verplichtingen.
In het kader van onze overeenkomst vragen wij uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
Voor direct marketingdoeleinden vragen wij altijd uw uitdrukkelijke toestemming voor de volgende doeleinden:
Wij kunnen uw gegevens ook verwerken voor ons gerechtvaardigd belang, meer in het bijzonder:
Ten slotte moeten we bepaalde wettelijke verplichtingen nakomen. In dat opzicht zijn we mogelijk verplicht uw persoonsgegevens te verwerken (bijvoorbeeld als we te maken hebben met een controle door de FSMA wat onze naleving van de AssurMifiD (IDD)-regels betreft).
Hoelang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Wij bewaren uw persoonsgegevens zolang zij noodzakelijk zijn voor de verwerkingsdoeleinden en zolang de wet dat vereist.
Hoe dan ook, als er geen reden meer is om uw persoonsgegevens (zoals een aanhangig schadegeval) te bewaren, zullen we uw persoonsgegevens niet meer dan tien jaar na de beëindiging van het contract bewaren.
Na deze bewaartermijn doen we ons uiterste best om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens onbruikbaar worden gemaakt.
Wij gebruiken ook cookies!
Tijdens een bezoek aan deze site kunnen ‘cookies’ op uw harde schijf geplaatst worden en dit enkel en alleen om de site beter af te stemmen op de behoeften van de terugkerende bezoeker. Niet-functionele cookies helpen ons om uw bezoek aan de website te optimaliseren, om technische keuzes te herinneren (bijvoorbeeld een taalkeuze, een nieuwsbrief, et cetera), en om u meer relevante diensten en aanbiedingen te tonen.
Voor een verder begrip van de wijze waarop wij cookies gebruiken om uw persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken, verwijzen wij u graag door naar onze Cookie Policy.
Als u onze website wil consulteren, is het aan te raden dat u cookies ingeschakeld hebt. Echter, als u dit liever niet wenst, bent u vrij om de cookies uit te schakelen via uw browserinstellingen. Hoe u cookies kan uitschakelen, staat te lezen in ons Cookie Policy. Daarnaast kan u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Wat zijn mijn rechten?
Uw recht op inzage en afschrift
U hebt het recht gratis een kopie (ook in elektronische vorm) te verkrijgen van uw persoonsgegevens die wij over u hebben verzameld. Indien nodig kunt u ons altijd vragen om onjuiste, onvolledige of niet-relevante persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen.
Indien u om bijkomende kopieën verzoekt, kan de verwerkingsverantwoordelijke, voor administratieve kosten, een redelijke vergoeding aanrekenen.
Als u besluit om dit verzoek elektronisch in te dienen, krijgt u de kopie in een veelgebruikt elektronisch formaat, tenzij u dit anders vraagt.
In ieder geval sturen wij u een kopie van uw gegevens uiterlijk binnen een maand na ontvangst van uw verzoek.
Uw recht op beperking van verwerking
Als betrokkene kunt u vragen om de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken. Dat is onder meer het geval wanneer:
Wanneer de beperking eindigt, stellen wij u hiervan onmiddellijk in kennis.
Uw recht op verzet
In twee specifieke gevallen kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
Ten eerste, wanneer wij persoonsgegevens verwerken voor direct marketingdoeleinden (we vragen uw toestemming hiervoor), heeft u ten alle tijde het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
Ten tweede, u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens om redenen die verband houden met uw specifieke situatie als het berust op een gerechtvaardigd belang aan onze zijde. Wij verwerken uw persoonsgegevens in een dergelijk geval niet langer tenzij we dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoeren die uw rechten en belangen overheersen of voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering.
Recht op overdraagbaarheid van uw gegevens
Wanneer u hebt ingestemd met de verwerking van uw persoonsgegevens of de verwerking nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst, heeft u steeds het recht om uw persoonsgegevens in een gestructureerde en gangbare vorm te verkrijgen.
U heeft het recht dat de persoonsgegevens die u ons hebt verstrekt door ons rechtstreeks worden overgedragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke, op voorwaarde dat dit technisch mogelijk is.
Recht om vergeten te worden
Tot slot heeft u het uiteindelijke recht om te worden vergeten door ons. Dat betekent dat u in de volgende specifieke situaties het recht heeft om zonder onnodig uitstel uw persoonsgegevens te laten verwijderen als:
U heeft ook het recht om ons te vragen om uw persoonsgegevens te verwijderen die, rekening houdend met het doel van de verwerking, onvolledig of irrelevant zouden zijn of waarvan de registratie, communicatie of opslag zou worden verboden of, uiteindelijk, die is behouden buiten de noodzakelijke en geautoriseerde bewaartermijn.
Hoe kan u uw rechten uitoefenen?
Het is goed om rechten te hebben, maar het is beter om te weten hoe u kunt verzoeken om ze af te dwingen!
A. Identificatie
Om u te kunnen helpen, moeten we nagaan of uw aanvraag betrekking heeft op uw persoonsgegevens. Hiervoor volstaat het dat u ons een schriftelijk verzoek indient samen met een identiteitsbewijs (kopie van uw identiteitskaart).
B. Wanneer geven wij een antwoord?
We geven u zo snel mogelijk en uiterlijk binnen een maand antwoord.
Die periode kan indien nodig met twee maanden worden verlengd, rekening houdend met de complexiteit en het aantal verzoeken. In dat geval zullen wij u informeren over de redenen van de vertraging (omwille van de complexiteit van het geval of omdat we te veel aanvragen moeten verwerken).
Klachten
Als u wenst te reageren op één van de praktijken die in deze privacyverklaring worden beschreven, gelieve ons te contacteren via het communicatiekanaal dat u verkiest.
Als u een klacht wenst in te dienen bij de Belgische Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, kunt u hen ook contacteren:
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
Telefoon: + 32 2 274 48 00
Fax: + 32 2 274 48 35
commission@privacycommission.be
Voor meer informatie over klachten en mogelijke oplossingen, wordt u uitgenodigd om de website van de Belgische Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer te raadplegen: https://www.privacycommission.be.
Onze contactgegevens
Voor vragen en/of klachten betreffende deze privacyverklaring, neem contact met ons via:
Email: privacy@ondernemersverzekering.be
Website: www.ondernemersverzekering.be
Adres: : Hundelgemsesteenweg 627 - 9820 Merelbeke – België
Alle communicatie met u gebeurt in het Nederlands of het Engels, zoals u verkiest. We moedigen u aan om ons via digitale weg te contacteren!
Wijzigingen
De bepalingen in deze privacyverklaring kunnen op elk moment door ons worden gewijzigd of aangepast. Deze wijzigingen worden van kracht op het moment van publicatie op onze website. Wij nodigen u dus uit om de recentste versie van deze privacyverklaring te raadplegen.
Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Deze privacyverklaring is onderworpen aan het Belgisch recht. Alle geschillen met betrekking tot de interpretatie of naleving van deze privacyverklaring vallen onder de exclusieve jurisdictie van de rechtbanken van Gent, dan wel Antwerpen (uitsluitend afdeling Hasselt).
Laatst bijgewerkt op 09/09/2018.